Många representanter för spelbranschen i Almedalen

Många representanter för spelbranschen i Almedalen

Den årliga Almedalsveckan på Gotland är i full rullning, och i år handlar några av de viktigaste debatterna om spel och spelreklam. Ett stort antal representanter för spelbranschen har tagit sig till Visby, bland annat Play’n GO, Kindred och ATG. Utöver spelreklam hålls även många andra spelrelaterade seminarier, till exempel om konsumentskydd, digital hållbarhet och den svenska spelreformen. Här kommer en snabb sammanfattning av vad som diskuteras under veckan om du inte själv har möjligheten att befinna dig i rosornas och ruinernas stad.

Spelreklam fortfarande en het potatis

Spelreklamens vara eller inte vara har diskuterats hela våren, och vi har nyligen sett att en del casinosajter börjat begränsa sin reklam. Detta är förstås ett aktuellt ämne under Almedalsveckan, och bland annat Henrik Tjärnström som är VD för spelföretaget Kindred deltar med sina åsikter. Han välkomnar en större tydlighet i de kommersiella regler som gäller för den nya svenska licensen, så att det blir lättare för spelbolagen att hålla sig till dem. Samtidigt påpekar han att det inte är särskilt konstigt att spelreklamen ökat eftersom hela 150 olika spelsajter tilldelats den svenska licensen sedan årsskiftet. Därför hoppas Henrik Tjärnström att regeringen är beredda att ha lite tålamod och först utvärdera hur omregleringen har påverkat spelbranschen innan de gör några ändringar av de lagar som styr spelreklamen.

Under Almedalsveckan tar även flera andra seminarier upp ämnet spelreklam. ATG håller bland annat en diskussion om bra och dålig reklam, medan SPER diskuterar vem som egentligen ska ta ansvar för spelbolagens marknadsföring. Det är tydligt att ämnet spelreklam är långt ifrån uttömt, och vi kommer garanterat att se betydligt fler diskussioner på området innan något definitivt beslut tas i frågan.

Många intressanta spelrelaterade seminarier

Utöver de seminarier som handlar om spelreklam diskuteras också många andra spelrelaterade ämnen under Almedalsveckan. ATG tar bland annat upp drivkrafter bakom framtidens spelmarknader och konsumentskyddet i spelbranschen, medan Kindred Group diskuterar hur spelmarknaden kommer att se ut om tio år och vad digital hållbarhet innebär. Play’n GO bjuder också på flera intressanta synvinklar på ämnet det svenska spelundret, hur framtiden ser ut sex månader efter spelregleringen och hur man kan skapa en hållbar spelbransch. Statliga Svenska Spel tar även upp diskussionen om spelreformen behöver reformeras och hur man ska kunna locka tech-kompetens till jobb utanför storstan.

Vi har en spännande framtid framför oss

Spelbranschen fullkomligt kokar av nya idéer och ny teknik. Inom de kommande åren är chansen därmed stor att vi kommer att få se många positiva förändringar som gör det ännu roligare och säkrare att spela. Till exempel är artificiell intelligens något som kommer att påverka spelbranschen fundamentalt när denna teknik dyker upp på allvar på onlinecasinon och andra spelsajter. Allt striktare regler för spelreklam och större omsorg om spelarnas säkerhet och trygghet är också till fördel för alla casinospelare. Dessutom lanseras allt mer avancerade och mer innovativa casinospel som gör spelupplevelsen ännu bättre. Det återstår att se vad som kommer att diskuteras i Almedalen nästa år, men helt klart är att en hel del vi knappt kan föreställa oss idag kommer att ha skett innan dess!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *