Nu sjösätts Swedish Gambling Award

Nu sjösätts Swedish Gambling Award

Spelbranschen är en underhållande bransch, som innebär spänning, underhållning och ibland ett ekonomiskt lyft för de som spelar, oavsett om det handlar om casinospel eller sportsbetting. Men det finns också en baksida med spelandet. Spelmissbruk, beroende och ruinerade spelare som förlorar hem och familj är tyvärr något vi läser om ibland. Branschorganisationen SPER är väl medvetna om detta och har bestämt sig för att göra vad de kan för att förhindra dessa personliga tragedier.

Nu lanseras Swedish Gambling Award

SPER, Spelbranschens Riksorganisation, vill dra sitt strå till stacken genom att belöna de spelbolag som tar initiativ som bidrar till en mer hållbar, modern och sund spelbransch. Under ledorden Innovation, Sustainability och Trust har SPER därför annonserat att de kommer att dela ut tre olika utmärkelser i Swedish Gambling Awards, som kommer att hållas en gång varje år. De första utmärkelserna kommer att delas ut i mars 2019.

Den förestående omregleringen innebär en enorm förändring i den svenska spelmarknaden. Kraven kommer att öka på spelbolagen som får svensk licens, och de oseriösa sajterna kommer att lämnas kvar ute i kylan. SPER jobbar för en positiv utveckling i branschen och Swedish Gambling Awards är nästa steg i detta arbete.

Kategorierna i Swedish Gambling Award

Alla spelbolag som bidrar till de här ledorden kan delta, och det finns tre olika kategorier dit man kan ansöka. Man kan vara med i alla tre, men då krävs en separat ansökan för varje kategori. De tre kategorier man kan tävla i är:

  • Kundnöjdhet: Hur har spelbolagen gjort för att skapa nöjda och lojala kunder? Går det att hålla en spelare riktigt nöjd, även om de där jättevinsterna lyser med sin frånvaro? Spelbolag som tror att de har en lösning för att öka kundnöjdheten ansöker i denna kategori.
  • Hållbarhet: Här gäller det att man vidtagit åtgärder för att öka konsumentskyddet eller ett förbättrat samhälle i stort. Vad har företaget gjort för att minimera risken för spelberoende? Finns det verktyg för spelansvar och tillräckliga insatser när problem upptäcks? De spelbolag som har ökat skyddet för konsumenterna ansöker här.
  • Ledarskap: Förändring kräver ett bra ledarskap. Branschen kan bara utvecklas genom att utmana gamla normer och börja göra saker på ett nytt sätt. Personer eller organisationer som på något sätt är en positiv förebild i en strävan efter förändring kan nomineras i denna kategori.

Vad är syftet med utmärkelsen?

Från SPER säger man att man vill lyfta fram och premiera initiativ som bidrar till att skapa en mer hållbar och sund spelmarknad i Sverige. Initiativ till ökat ansvarstagande, mod och nytänkande ska hyllas och kanske kunna fungera som en förebild för andra.

Bara 20% av spelarna och 10% av de som inte spelar vet ens om att det är en omreglering i antågande, och väldigt få tror att den nya lagstiftningen kommer att innebära en positiv utveckling av branschen.

Det är ytterligare en viktig anledning till att det behövs ett initiativ inom hållbarhet, kundnöjdhet och ledarskap för att skapa en förändring och långsiktig förbättring. Vi kan inte bara luta oss tillbaka och lita till att en ny lag automatisk kommer göra jobbet, säger Jenny Nilzon, vd för Sper.

Dessa utser vinnarna i Swedish Gambling Award

I utgångspunkt från initiativ för ökat ansvarstagande och hållbar utveckling, tittar juryn på om licenshavaren har:

…visat på kreativitet och nytänkande
…påverkat kundernas agerande
…visat på en insats eller ambition utöver det vanliga
…gjort något som kan användas som förebild för andra i branschen
…inspirerat andra

Juryn

Vinnarna kommer att utses av en jury bestående av 7 personer, med erfarenhet från ledarskap, hållbarhet, kommunikation och marknadsföring. Och till den första utdelningen av utmärkelsen är det dessa personer som sitter i juryn:

  • Thomas Nilsson (ordförande), Psykolog och grundare av Sustainable Interaction
  • Ann-Sofie Olsson, Managementkonsult, InterPares
  • Fredrik Svedjetun, Chefsredaktör Resumé och Dagens Media
  • Jeanette Fors-Andreé, Krishanterare, medietränare och medierådgivare
  • Magnus Berglund, vd Kinglet
  • Maria Kausits, Analytiker och partner SB Insight
  • Pia Grahn, vd Regi Research & Strategi

Thomas Nilsson, juryns ordförande, kommenterar:

Jag har jobbat med spelbranschens utmaningar i drygt 20 år. Det är därför spännande att få chansen att vara med och lyfta fram det goda exempel och de förebilder som finns. I slutet av mars 2019 är det dags. Då korar vi vinnarna i de olika kategorierna.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *