Flera spelbolag börjar rapportera siffror kring spelproblem

Flera spelbolag börjar rapportera siffror kring spelproblem

Under hösten tog flera svenska spelbolag ett gemensamt intiativ, där de varje halvår ska rapportera nyckeltal till förmån för ansvarsfullt spelande.

Meningen med rapporteringen är att öka kännedomen och kunskap om hur spelbolagen arbetar med ansvarsfullt spelande.

Spelbolagen bakom initiativet är Kindred, Betsson, ATG och Svenska Spel och nu har de allra första siffrorna offentliggjorts, vilket avser andra halvåret av 2022.

Nyckeltalen från senaste halvåret

Nedanför har vi sammanfattat alla siffror som spelbolagen har rapporterat för sig. Dessa visar hur stor andel av spelarna som kontaktats till följd av tecken på riskspelande samt vilken effekt dessa kontakter haft.

1. Andelen aktiva spelare som kontaktats till följd av misstänkt- eller identifierat riskfyllt spelande:

Kindred: 0,5%
Betsson: 0,9%
Svenska Spel: 1,5%
ATG: 1,4%

Kindred sticker ut ur mängden med lägst procent. Kindred har länge pratat öppet om sin ”resa mot noll”, vilket betyder att de vill nå noll procent spelöverskott från osunt spelande.

2. Andelen kontaktade kunder som minskat sitt spelande:

Kindred: 76,8%
Betsson: 77%
Svenska Spel: 75,1%
ATG: 52,4%

Tre av fyra rapporterar liknande siffror – förutom ATG som ligger på en helt annan nivå. En av anledningarna kan vara att ATG är ensam av dessa fyra med att vara stora inom trav – och där är spelbeteendet annorlunda.

3. Hur mycket dessa spelare i genomsnitt minskat sina insättningar med:

Kindred: 75,5%
Betsson: 83%
Svenska Spel: 49,8%
ATG: 64,9%

Här kan vi notera att flera spelbolag rapporterar ungefär samma siffror för antalet som minskat sitt spelande och hur insättningarna minskat. Frågan är varför Svenska Spel inte följer den trenden, kan vara så att Svenska Spel har fler spelare som gör mindre insättningar redan från början?

Man har också tittat närmare på hur många som självexkluderat sig från spel. Här har inte alla fyra spelbolag utgått från samma data (beroende på om avstängningen varat kortare- eller längre än sex månader). Vi har därför sammanställt nyckeltalen så att det blir enklare att jämföra:

  • Kindred: 1,9%
  • Betsson: 5%
  • Svenska Spel: 12,9%
  • ATG: 3,7%

En till anledning till att siffrorna kan skiljas åt mellan olika spelbolag, är att varje spelbolag har olika val av nivåer då en spelare ska kontaktas.

Vad gör spelbolagen exakt?

Först och främst är det viktigt att upptäcka riskfyllt spelande tidigt. Idag finns det flera välutvecklade verktyg och analyser som löpande identifierar olika spelvanor. Även vid kundkontakt kan spelbolagen agera om de märker av oro. Spelbolagen har även egna avdelningar som enbart arbetar med ansvarsfullt spelande.

Spelbolagen har som mål att kontakta någon som spelar riskfyllt, det kan vara vid ett tidigt stadie för att snabbt stoppa eventuellt utveckling av spelproblem.

Många av de kunder som kontaktas visar sig ha kontroll på sitt spelande, skriver Svenska Spel i sin rapport.

Kontakten kan ske via chatt, sms, e-post eller telefonsamtal direkt av en utbildad spelansvarsexpert.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *