Landbaserade casinon halverar personalstyrkan

Landbaserade casinon halverar personalstyrkan

Förra året var ett minst sagt tufft år för de statliga landbaserade casinona som går under namnet Casino Cosmopol. Det är nästan ett år som de fyra casinona hållits stängda, vilket lett till att hälften av tjänsterna nu kommer att försvinna. Många av de resterande anställda kommer att utbildas för att kunna utföra fler uppgifter på casinona, samtidigt som deras tjänster hyvlas då det inte finns tillräckligt med arbete.

Ingen öppning i sikte

Precis som många andra nöjesinrättningar tvingades Casino Cosmopol i Malmö, Sundsvall, Göteborg och Stockholm stänga i våras. Då visste ingen hur länge krisen skulle pågå, och nedstängningen ledde till att Casino Cosmopol påbörjade en stor omorganisation i höstas. Ännu är det ingen som kan sia om när de landbaserade casinona kan öppna igen, och därför har man nu beslutat att halvera antalet tjänster. ”Med tanke på att vi inte haft öppet på snart ett år är det inte konstigt att företaget vill ha en omorganisation. Detta är en situation som ingen har kunnat förutse,” sa Jaqueline Lenander som är ordförande i Casino Cosmopols HRF-klubb i Malmö.

233 tjänster försvinner

Totalt kommer 233 tjänster att försvinna från Casino Cosmopol, och 188 av dessa hör till HRF:s avtalsområde. Eftersom man meddelat att det landbaserade casinot i Sundsvall stängts ned för gott innebär det förstås att alla tjänster på just det casinot försvinner. Precis som övriga landbaserade casinon har casinot i Sundsvall hållit stängt sedan den 29 mars, men på grund av ett stadigt minskande kundunderlag togs beslutet att det inte kommer att öppna igen.

Casino Cosmopol vill även effektivisera bemanningen via kompetensutveckling, så att en och samma medarbetare kan bemanna flera olika stationer på casinona. Detta ska uppnås genom att utbilda många av de anställda som får behålla jobben. De ska dessutom få nya tjänstebeteckningar: Casino Associate och Senior Casino Associate, för att ytterligare betona att en medarbetare kan ha flera uppgifter på casinot.

Övriga tjänster hyvlas

Från och med den 1 februari gäller också en lägre sysselsättningsgrad för de kvarvarande anställda. Casino Cosmopol har dock gått med på kravet från Hotell- och restaurangfacket att de som fått sina tjänster hyvlade ska ha rätt till en omställningsperiod. Perioden ska vara lika lång som den uppsägningstid som hade gällt om de anställda i stället blivit uppsagda. ”En del har arbetat här i väldigt många år. Att från en dag till en annan bli hyvlad är en chock, inte minst rent ekonomiskt. Det känns som att företaget har lyssnat på oss,” sa Jaqueline Lenander.

Kan öppna med två veckors varsel

Även om det idag är oklart när det går att öppna de landbaserade casinona igen, så har Casino Cosmopol en tydlig plan för framtiden. HR-chefen Maria Kohls säger att de kan öppna med två veckors varsel när de väl får besked om att landbaserat casinospel blir möjligt igen. Tills den dagen kommer ska de kvarvarande anställda utbildas och förberedas för sina nya tjänster. ”Vi vill utbilda så mycket vi kan innan vi slår upp dörrarna. När vi kan öppna igen vill vi vara redo att ta emot våra gäster på bästa sätt,” säger Maria Kohls.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *