Kritik mot förslag om skärpta marknadsföringslagar

Kritik mot förslag om skärpta marknadsföringslagar

Det har länge varit tal om att regeringen vill skärpa lagen om marknadsföring av onlinespel. Spelinspektionen har nyligen uttalat sig i frågan via ett remissvar på ett förslag som Finansdepartementet lämnade i början av sommaren.

Spelmyndigheten ställer sig positiv till förslaget på skärpta regler vid spelreklam, men nu slår flera branschföreningar tillbaka mot planerna.

Särskild måttfullhet ska reglera spelreklamen

Tanken är att lagen om marknadsföring av spel om pengar ska bli striktare, och att ändringarna ska ske i juli nästa år. Finansdepartementet föreslog att spelreklam skulle omfattas av ”särskild måttfullhet” i stället för enbart ”måttfullhet” som gäller idag. Det innebär att spelbolagen skulle behöva ta hänsyn till de nya reglerna både när det gäller innehållet i annonserna, utformningen av marknadsföringen och i vilket medium annonserna visas.

Spelreklam jämfördes även med reklam för alkohol och de lagar som gäller för marknadsföring av alkoholhaltiga drycker idag. Argumentet för detta var att både spel om pengar och alkohol har samma missbruksrisker.

Spelinspektionen är positiv till förslaget

I remissvaret från Spelinspektionen instämde spelmyndigheten med Finansdepartementets förslag. De anser också att alla former av spel om pengar bör omfattas av den nya marknadsföringslagen för att ”förhindra de allvarliga konsekvenser som spel om pengar kan få för den enskilde”.

Spelinspektionen har även förhoppningar om att striktare marknadsföringsregler för spel om pengar ska öka tydligheten och leda till ett bättre konsumentskydd.

Journalistiken riskerar att drabbas hårt

Det kan knappast ha undgått någon att spelreklam förekommer på såväl nyhetssajter som i reklamavbrott på tv eller hos olika streamingtjänster.

Enligt representanter från branschorganisationerna TU och Branschföreningen för onlinespel kan det handla om hundratals miljoner kronor som svenska nyhetsredaktioner kan gå miste om ifall spelreklamen begränsas på det sätt som regeringen tänkt.

Det kan i längden drabba journalistiken hårt eftersom många medier har det svårt ekonomiskt.

Skärpta regler kan även gå ut över de svenska spelbolagen

I en debattartikel i Aftonbladet menar Gustaf Hoffstedt från Branschföreningen för onlinespel och Per Hultengård från TU att den planerade begränsningen av spelreklamen inte heller är positiv för konsumentskyddet på spelmarknaden.

”Svensklicensierade spelbolag har trots det tuffa läget åtminstone haft ett övertag mot de oreglerade bolagen, nämligen möjligheten att marknadsföra sig själva i traditionella medier. På så vis har spelkonsumenterna upplysts om de licensierade spelbolagens existens och konsumenterna har kunnat kanaliseras in till spelbolag med svensk licens. Detta sista trumfkort över den oreglerade marknaden är vad som nu står på spel när regeringen föreslår ytterligare åtstramningar av spelreklamen”, skriver de.

Det är inte konstigt att debattklimatet är stormigt när det gäller känsliga frågor som rör både nyhetsredaktionernas ekonomi, spelbolagens chanser att konkurrera med olicensierade bolag samt spelarnas trygghet och säkerhet.

Än så länge har det nya lagförslaget inte klubbats igenom, men eftersom både Finansdepartementet och Spelinspektionen är eniga är chansen rimligtvis stor att det blir verklighet.

Vi på CasinoWings håller dig självklart uppdaterad i frågan även framöver. Nu återstår det att se om spelbolagen drastiskt kommer att behöva begränsa sin marknadsföring, och vilken påverkan det i så fall kommer att ha på kanaliseringsgraden på den svenska spelmarknaden.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *