TV4 fälls för Keno och Lotto – anses vara reklam

TV4 fälls för Keno och Lotto – anses vara reklam

När Sverige tog det efterlängtade steget att införa egen spellicens år 2019 var det flera som såg fram emot tydligare regler för alla som erbjöd spel med pengar.

När spellicensen lanserades fokuserade Spelinspektionen och media mestadels på nätcasinon och deras reklam.

I skymundan väcktes det kritiska röster från branschexperter kring ett annat typ av spel om pengar, nämligen olika lotterier som sändes på TV. Detta dessutom under tider på dygnet då familjer- och, troligtvis, minderåriga tittar.

Än idag ser vi liknande program sändas under bästa sändningstid. Postkodlotteriet, Keno och Bingolotto med flera. De flesta sänds utan att nämna något som uppmuntrar till ansvarsfullt spelande.

71 procent spelar på olika lotterier

Den senaste undersökningen som Spelinspektionen släppt är från november förra året, i undersökningen har man frågat svenska folket hur deras spelbeteende ser ut.

Där kan kan man läsa att 71 procent har under senaste året spelat på lotterier eller nummerspel. Dit tillhör spelformerna Keno, Triss, Eurojackpot och liknande.

85 procent av alla som spelar gör det hemifrån, vilket gör tv-diskussionen ännu mer intressant.

Ett spelbolag som är vinnare av detta är statliga Svenska Spel. Innan licensen infördes hade Svenska Spel monopol i Sverige och har ostört kunna bygga upp ett stort och folkligt varumärke.

Många experter inom branschen anser att de fortfarande utnyttjar sin position som statligt ägt – bland annat med just tv-programmen.

Granskningsnämnden fäller TV4

Fyra år har gått sedan spellicensen infördes i Sverige och nu har för första gången ett större beslut tagits av en myndighet, som berör programmen som sänds på TV.

Det är Granskningsnämnden som har prövat programmen Keno och Lotto som sänds på TV4. Keno sänds varje dag och Lotto två gånger varje vecka. Båda sänds under helger.

Under prövningen har det visat sig att Svenska Spel har gett TV4 ersättning för att sända Keno och Lotto, utan att någon reklammarkering har skett.

Granskningsnämnden har nu fällt TV4 för detta vilket kan leda till böter. Böter kan låta milt med tanke på hur många år detta pågått, men det kan också bli starten på en seriös debatt kring hur statligt ägd spelverksamhet får agera. Speciellt i en licensmiljö där det är tänkt att alla spelbolag ska bedrivas på samma förutsättningar och villkor.

Flera vill att Svenska Spel ska privatiseras

Redan för några år sedan när monopolet skulle skrotas, skickade Moderaterna in en motion till dåvarande regeringen.

Staten bör granska aktörerna på marknaden, inte vara en av dem. Därför bör den del av Svenska Spel som agerar på den konkurrensutsatta marknaden säljas, och fördelaktigen bör den säljas i delar, för att undvika att ge det en för marknadsdominerande ställning.

Med tanke på att Moderaterna nu sitter i regeringen är den frågan åter aktuell.

Gustaf Hoffstedt från Branschföreningen för Onlinespel skrev nyligen i DN Debatt:

Det är hög tid för regeringen att klippa banden som kommersiell betting- och kasinooperatör och fokusera på sin unika roll som lagstiftare och regelsättare.

Det tas även upp ett exempel där Svenska Spel ökat sin reklambudget så pass mycket att andra privata spelbolag behövt höja därefter. Detta trots att Svenska Spel förväntas vara en förebild inom svenska spelindustrin.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *