Ännu en spelsajt har fällts för sin spelreklam

Ännu en spelsajt har fällts för sin spelreklam

Hajper har sedan lanseringen förra året blivit ett av svenskarnas favoritcasinon, och vi är många som känner igen deras maskot i form av en tecknad superhjälte. Men just superhjälten har nyligen försatt Hajper i en prekär situation. Spelinspektionen hävdar nämligen att den tecknade maskoten gör att Hajpers reklamkampanjer upplevs som att de även riktar sig till minderåriga. För några dagar sedan fälldes Hajper därför av Reklamombudsmannens opinionsnämnd, där det konstaterades att reklamen med superhjälten inte följer svensk lag.

Reklamen anmäldes av flera privatpersoner

Den reklamkampanj som ärendet handlar om består av två affischer som satts upp i Stockholms tunnelbana. De visar Hajpers maskot med sin superhjältedräkt och texterna ”Jackpot på vanliga casinospel” och ”Hajpermiljonen – jackpot på vanliga casinospel”. Affischen inkluderar även Hajpers slogan ”Spelsajt i hajperfart”, och texten ”18+, spela ansvarsfullt. www.stödlinjen.se”. Enligt flera anmälare upplevs affischerna som riktade till minderåriga, både på grund av den tecknade maskoten, men även eftersom namnet Hajper känns som en barnsligare variant av det korrekta ordet Hyper.

Hajper har valt att inte uttala sig

Reklamombudsmannens opinionsnämnd har givit Hajper Ltd, som driver Hajper Casino, möjlighet att yttra sig i frågan. Men spelbolaget har valt att inte uttala sig om anmälningarna. Om detta var ett smart drag eller inte är svårt att säga, men förmodligen hade det inte gjort någon större skillnad då reklamkampanjen enligt svensk lag faktiskt på flera sätt kan upplevas som att den riktar sig till minderåriga.

Så bedömde Reklamombudsmannens opinionsnämnd ärendet

Enligt den svenska lagen får marknadsföring inte rikta sig till personer som inte fyllt 18 år. Den får inte heller utformas på så sätt att barn eller ungdomar särskilt kommer att lägga märke till eller påverkas av reklamen. Då bedöms både reklamen i sig och var den förekommer, och dessutom måste musik, miljöer och karaktärer som kan attrahera barn eller ungdomar undvikas.

Reklamombudsmannens opinionsnämnd anser att Stockholms tunnelbana, där Hajpers reklamkampanj visades, är en plats där både barn och ungdomar vistas. Dessutom kan annonsens utformning med en superhjälte och tecknade detaljer göra att barn eller ungdomar i högre grad lägger märke till den än andra annonser. Därmed är reklamen olaglig då den strider mot spellagens krav på marknadsföring.

Hajper är inte det enda casinot som fällts för sin spelreklam

Sedan den svenska spellicensen infördes har flera andra spelbolag också fällts för sin reklam. Utöver Hajper så har Ninja Casino också nyligen fällts för sin reklamkampanj i Stockholms kollektivtrafik. Anledningen var att den upplevdes som påträngande och triggande för personer med spelmissbruk då Ninja Casino hävdade att spelarna kunde få sina vinster utbetalda redan innan de kommit fram till nästa station.

Vi kommer säkerligen att se fler liknande ärenden i framtiden, eftersom Spelinspektionen nu tar i med hårdhandskarna för att se till att alla svenska spelbolag sköter sig och följer aktuella lagar och regler. Det återstår att se hur Hajper kommer att påverkas av det aktuella ärendet, om de blir tvungna att skaffa sig en ny maskot eller om de bara behöver ändra sina reklamkampanjer framöver. Men än så länge finns superhjälten kvar och välkomnar dig till casinot med en mindre välkomstbonus som du kan använda för att försöka vinna jackpotten Hajpermiljonen!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *