Blockchain och krypto fokus på årets Sigma

Blockchain och krypto fokus på årets Sigma

2014 hölls Sigma Conference för första gången, och var en konferens för företag och människor inom Maltas iGaming-värld. Nu 2018 hölls konferensen för femte gången och har vuxit till att bli en global angelägenhet med över 12 000 besökare från hela världen.

Konferensen är tre dagar lång, och vi har tidigare talat lite om vad som hände under den första dagen. Man diskuterade Maltas nya spellagar, iGaming Act, som bland annat medför bättre konsumentskydd och förenklat licenssystem. Ett annat ämne som diskuterades flitigt är hur blockchain och kryptovalutor kommer att revolutionera spelvärlden.

Sigma – dag 2

Konferensens andra dag handlade mycket om innovationer och utmaningar inom finans, marknadsföring och hur man kan öka antalet kunder.

Kryptovalutor och blockchain

Blockchain- och kryptofokuserade företag blir allt synligare, och man förde ingående diskussioner om kryptovaluta som betalningsmedel. Bland annat höll Monty Munford, journalist på Forbes, en paneldiskussion som avhandlade digitala valutor och dess utmaningar.

Även om potentialen för kryptovalutor som betalningsmedel är erkänt stor så är utbildning fortfarande det största hindret för att den stora massan ska ta till sig krypto. Munford menar att det inte är investerarna som behöver utbildas, utan snarare mannen på gatan, eller kvinnan på bussen. Vi behöver lära oss att se positivt på det här – en stor social och kulturell förändring.

Det pratas en hel del efter det senaste årets massiva utveckling inom blockchain och krypto, och många företag arbetar med dess implementering. Årets Sigma visade en markant ökning av utställare från branschen.

Att engagera sig i ny teknologi som det här på ett tidigt stadium kan låta besvärligt och medför kanske mycket arbete, men genom att ta risker och gå i täten kan man också komma långt – oavsett vilken bransch man är i.

Ultraplay, en av utställarna, var en av pionjärerna som tog till sig Bitcoin 2011, och kombinationen med deras erbjudande inom e-sport långt före det blev populärt har medfört att många dörrar har öppnats.

Hur skaffar man nya kunder?

Innovationer har förvisso gjort komplicerade processer enklare, informationen har blivit mer tillgänglig och fört olika branscher närmare varandra. Det har också medfört att marknadsföring och kundrekrytering blivit mycket mer konkurrensutsatt och utmanande för företagen.

Filip Lysikowski, marknadsföringschef på Maxtraffic.com, delar med sig av några tips på hur man engagerar människor och konverterar dem till kunder. Det handlar om en strategi i tre steg:

  1. Först, använd push-notifieringar för att etablera kontakt.
  2. Överraska besökarna på landningssidan eller i senare erbjudanden. Skilj dig från mängden och upprepa inte dig själv.
  3. Testa, testa och åter testa. Du kommer att misslyckas då och då, men fortsätt att testa tills du vet vad som fungerar.

VR och fantasy sports

I utställningshallen visades olika tekniska lösningar för framtiden inom VR. Bland annat fick vi veta att Join Games jobbar på ett nytt elitpoker-nätverk.

Sigma – dag 3

Sista dagen började med sessioner inom nästa generations teknologier, blockchain och AI, artificiell intelligens. Sigma har banat vägen för några av dessa företag som presenterar trender och tillgängliga lösningar för den ständigt växande iGaming-familjen.

Dao Casino, ett nytt blockchain-fokuserat casino från Moskva, presenterade utvecklingsverktyg för att automatisera blockchain-tjänster och skapa nya spel för branschen. Under konferensen presenterades Persuado, en AI-plattform, för första gången för branschen.

Sigma Pitch

Sigma Pitch var tillbaka – ett tillfälle för nya innovativa företag att visa upp sig. Av 100 nystartade företag gick 10 till finalen. Var en fick tillfälle att presentera sig och visa upp sitt arbete från scenen – men bara en kan vinna.

De sju medlemmarna i juryn korade till sist Tel Aviv-baserade Tomobox till vinnare. De fick priset för sin AI-drivna ”dörrvakt” – ett system baserat på artificiell intelligens, och som skapats med syfte att i realtid upptäcka problem för spelarna. Systemet upptäcker och löser problem på sekunden och håller spelarna på gott humör.

Tomobox belönades med en trofé och naturligtvis en hög med investeringsmöjligheter.

Sammanfattning

Sigma 2018 har slagit alla rekord. Från en liten Malta-orienterad samling till ett event med deltagare från hela världen.

Vi började med gaming för 5 år sedan. I år tar vi emot blockchain med öppna armar. Vi tror att myndigheterna snart kommer med regelverk även för artificiell intelligens, så håll ögonen öppna. Det kommer att hända saker inom AI, berättar Eman Pulis exalterat, grundaren av Sigma.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *