Kulturutskottet beslutar: Inga skärpta regler vid spelreklam

Kulturutskottet beslutar: Inga skärpta regler vid spelreklam

Sverige har en omfattande reglering av spelmarknaden, inklusive nätcasinon. Dessa regler är i huvudsak fokuserade på att skydda spelarna och förebygga oegentligheter inom spelindustrin. En viktig del av denna reglering är det svenska spellicenssystemet, som kräver att alla spelbolag som erbjuder spel om pengar inom Sveriges gränser, har en giltig spellicens från Spelinspektionen.

Spellicensen infördes 1 januari 2019, innehållande flera regler som de svenska spelbolagen behöver följa. Bland annat ska varje spelbolag erbjuda insättningsgränser och Spelpaus, men det finns även regler hur ett spelbolag för göra reklam.

Måttfullhet vid spelreklam

Med spellicensen tillkommer att att spelbolagen ska marknadsföra sig på ett måttfullt sätt. Det betyder bland annat att reklamen inte får vända sig till personer under 18 år, enbart en bonus får erbjudas och innehållet i reklamen inte får varje för aggressiv.

Det sistnämnda fick vi se redan första året med nya licensen när Ninja Casino fälldes av patent- och marknadsdomstolen. Ninja Casino fick därmed inte använda sig av påståenden som syftar på snabba uttag.

Den nya licensen och de tuffare regler som följde med, innebar att spelbolagen minskade på sin marknadsföringsaktivitet.

spelbolag reklam omsattning
Undersökning från SIFO som visar spelreklamens omsättning, bild från Folkhälsomyndigheten

Förslag på hårdare regler skrotas

Förra året kom dåvarande regeringen fram med ett förslag att strama åt reglerna ytterligare, med fokus på reklamen. Förslaget innebar att spel om pengar skulle klassas på samma nivå som reklam för alkohol.

Marknadsföring av alkohol har flera regler som många andra branscher inte har, några är att reklamen inte får rikta sig till personer under 25 år och det får inte uppmanas till bruk av alkohol. Det är därför reklam av alkohol nästan alltid görs med alkoholfria varianter.

Experter inom spelbranschen, idrottsrörelsen och mediabranschen var inte helt övertygade om att regeringen tänkt på alla vinklar och konsekvenser, bland annat hur det kan främja den olicensierade marknaden som växer varje år. Eller föreningsliv som tjänar pengar på att sälja lotter.

Förslaget har nu gått igenom alla remisser och hamnade därför hos kulturskottet, där det blev avslag. En av anledningarna är att den nya regeringen har en annan syn på spelmarknaden, där de anser att en ny lagändring skulle försämra förutsättningarna för de spelbolag som tar sitt ansvar.

Azadeh Rojhan (S) som sitter i oppositionen uttrycker sig missnöjt över beslutet när han pratar med Resumé:

De vill inte gå vidare med delen om avhållsamhet. Avtalen med Finlandsfärjorna fortsätter och barn, unga och utsatta grupper kommer fortsätta att exponeras för spelmarknadsföring. Det betyder att spelmissbruket kommer att öka på sikt i samhället.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *