Sveriges mest omtyckta spelsajt – men inte enligt RO

Sveriges mest omtyckta spelsajt – men inte enligt RO

Reklamombudsmannen (RO) har beslutat att Maria Casino inte längre får kalla sig Sveriges mest omtyckta spelsajt, ännu ett hjältedåd efter att tidigare ha räddat dig från otaliga propagandafaror, som den gången Risifrutti med berått mod visade barn som hoppade på en studsmatta utan skyddsnät.

Trots att Marias slogan har stöd från en riktig undersökning konstaterar RO att Maria Casino inte tillförlitligt nog kan bevisa att de verkligen är Sveriges mest omtyckta spelsajt.

Omvänd bevisbörda gäller

Problemet med de flesta fall av underliga bestämmelser från RO:s sida är att omvänd bevisbörda gäller. Här har stiftelsen stärkt sin egen position genom att det krävs att man, för att inte godtyckligt fällas av stiftelsens representanter, positivt kan bevisa samtliga påståenden, även negativa sådana.

Om jag till exempel säger att jag bakar Sveriges bästa surdegsbröd, så måste jag alltså lokalisera varenda surdegsbagare i riket och sedan låta var svensk smaka samtliga limpor och samla in deras stödjande åsikter i ett format lättläst nog för att RO ska kunna tolka det. När Arnold vann Mr. Universum hade han alltså en tomtelik arbetsbörda som väntade. Tomten förresten, kan han verkligen bevisa att du har varit stygg?

Marias argument baserades på en verklig undersökning

Av någon anledning så kritiserar RO casinot. Detta på grund av att i sitt gedigna detektivarbete så kontaktade RO bolagets kundtjänst och frågade någon stackars kundtjänstmedarbetare vilken bevisning denne hade för att Maria Casino faktiskt var Sveriges mest omtyckta spelsajt. Svaret var guld värt för inkvisitorn, de hade funnit bristande vetenskaplighet!

Företagets officiella försvar baserades sedan faktiskt på en verklig undersökning, men då underlaget, producerat av Nepa AB, endast var baserat på åsikterna hos 1 660 spelkunder, och RO redan hade bestämt sig kan man anta, så underkändes så klart materialet som bristande i pålitlighet. Dessutom gällde undersökningen onlinecasinon, vilket enligt RO är något helt annorlunda än en spelsajt.

Maria Casino justerar sin slogan

RO menar dessutom att det bland människor som är villiga att satsa pengar på spel online finns en särskilt sårbar grupp, personer som inte kan kontrollera sitt beteende. På grund av detta ska reklam som riktar sig till spelare därför särskilt granskas och hårdare bedömas.

RO utdömde därmed sin allvarligaste påföljd, vilket innebär att de publicerade sin åsikt på sin egen hemsida. Reklamombudsmannen är inte någon statlig myndighet, utan utgör en del av näringslivets självregleringssystem. De saknar alltså helt makt, och tur är nog det i många avseenden. Reklamombudsmannens beslut kan därmed ses mer som en rekommendation. Maria Casino är en väldigt ansvarstagande spelsajt och den som besöker onlinecasinot idag kan se att Maria har följt rekommendationen och nu kallar sig ”ett av Sveriges mest omtyckta casinon” istället.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *