Swedish Gambling Award 2019 – här är de nominerade

Swedish Gambling Award 2019 – här är de nominerade

Efter en och en halv månads funderande har den sju personer starka juryn valt ut de bolag eller individer i branschen som visat framfötterna vad gäller kundnöjdhet, hållbarhet och ledarskap.

Bakom Swedish Gambling Award står branschorganisationen SPER, Spelbranschens Riksorganisation, men utmärkelsen vänder sig till alla aktörer, oavsett om de är medlemmar i Sper eller inte. Juryn är en helt oberoende, handplockad skara med varierande expertis som utser både de nominerade och de slutliga vinnarna.

Vad ligger till grund för denna utmärkelse?

Enligt Sper finns det en problematik inom spelbranschen som i stor utsträckning handlar om bristen på förtroende. Kontinuerligt låga siffror vad gäller kundnöjdhet och allmänhetens ofta kritiska attityd gentemot spelbranschen i stort är en negativ trend som måste brytas. Ett viktigt led i detta är nytänkande, innovation och motiverande ledarskap inom branschen. Så här beskriver Sper själva grundidén med införandet denna utmärkelse:

Genom Swedish Gambling Award sätter vi strålkastaren på de goda initiativ som bidragit till ett ökat ansvarstagande och en hållbar utveckling av spelmarknaden. Mod och nytänkande ska belönas och förebilder hyllas.

Sper har valt att fördela utmärkelsen i tre delar, eller kategorier, som tillsammans utgör den grund som anses viktig för spelbranschens aktörer att fokusera på. – kundnöjdheten, hållbarheten och ledarskapet.

Kundnöjdhet – grunden till all framgång

Spelbranschen är utsatt för hård konkurrens och de senaste årens statistik visar att allt färre svenskar väljer att lägga sina pengar på spel om pengar. Det är alltså mycket centralt just nu att behålla sina kunder och se till att de är riktigt nöjda med produkten. Håller det i längden att locka med massiv marknadsföring kring stora vinster och snabba uttag eller finns det andra vägar att gå? Nyskapande kreativa idéer kring detta är tänkt att premieras här och årets fem nominerade är:

  • Betsson – Betsson Group Customer Service
  • Coolbet – Världens mest transparanta spelbolag
  • Novamedia – Vinstvalet
  • Svenska Spel – Gräsroten
  • Svenska Spel – Omtanke på riktigt

Hållbarhet – nya vägar till ökat ansvarsfullt spelande

Att spela på casino, oddsspel eller någon annan form skall vara underhållande och trivsamt för alla, alltid. Det finns dock risk att spelandet kan övergå till en mer osund sysselsättning som i värsta fall kan leda till sociala problem. Denna risk är speloperatörerna tvingade att hantera och minimera. Detta kan göras på många olika sätt och måste ses som en av de mest avgörande frågorna vad gäller spelbranschens framtid. Här förordar Sper en slags nollvision och vill prisbelöna nytänkande kring vilka kreativa lösningar som kan leda oss dit. De fem nominerade är:

  • Coolbet – Världens mest transparanta spelbolag
  • Mr Green – Green Gaming Prediction Tool
  • Paf – Årsgräns
  • Svenska Spel – Proaktiva samtal
  • Zimpler – Socially responsible payment gateway

Ledarskap – spelbranschens främsta förändringsledare

En bransch utvecklas bara genom att gamla normer utmanas och att någon eller några vågar gå först, öppna nya dörrar och ändra riktning. Sper pekar på betydelsen av lyhörda och initiativtagande ledare med intuitiv förmåga att se möjligheter och modet att testa dem, och väljer här att citera ishockeylegenden Wayne Gretzky:

En bra hockeyspelare spelar där pucken är. En suverän hockeyspelare spelar där pucken kommer att hamna.

Vidare argumenterar man att vägen till att lyckas med förändringar kräver ett bra ledarskap. Enligt Spers egna kriterier är en bra ledare tydlig, modig, vågar misslyckas och är ödmjuk nog att dela med sig av sin kunskap. De nominerade i denna kategori är följande:

  • Hans Lord Skarplöth – vd och koncernchef på ATG
  • Håkan Hallstedt – statlig utredare och tidigare chef för Spelinspektionen
  • Mr Green
  • Zenita Strandänger & Monica Medvall – konsulter inom hållbarhet och spelansvar

Goda intentioner räcker bara en bit

Motivationen till förändringar är nyckeln. Med rätt incitament och tydliga målbilder kan man flytta berg. Åtminstone i teorin. Den kritiska länken är dock den mellan idé och förverkligande. Här har man skapat en tänkbar motivator för att väcka en ibland lite enkelspårig bransch. Tävlingsmomentet är en väl beprövad metod och passar förstås spelbranschen som hand i handske. Viktigt dock i dessa sammanhang är att det blir minimalt med navelskåderi och inga tendenser till någon ”klubb för inbördes beundran”.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *