Vinnarna av Swedish Gambling Award 2019

Vinnarna av Swedish Gambling Award 2019

För första gången har vinnare korats i de tre kategorierna inom den av Sper nyinrättade utmärkelsen Swedish Gambling Award. Ett pris som är tänkt att lyfta fram positiva förebilder i en ibland hårt kritiserad bransch.

De tre som drog längsta strået detta premiärår var kanske inte helt överraskande Svenska Spel, Mr Green samt duon Zenita Strandänger och Monica Medvall. Tre rutinerade aktörer med stor erfarenhet och stort inflytande på den svenska spelmarknaden, och som alltså enligt juryn ligger i täten vad gäller nytänkande och innovation inom hållbarhet, kundnöjdhet respektive ledarskap.

Vad är Swedish Gambling Award enligt Sper?

Spelbranschens Riksorganisation, Sper, är en branschförening där många aktörer inom spelbranschen är medlemmar. Sper företräder spelmarknaden i Sverige och tanken är att verka för en sund, modern och hållbar spelbransch. Så här definierar Sper själva sin nyinrättade utmärkelse:

”Swedish Gambling Award är en ny utmärkelse för företag inom spel om pengar med syfte att sätta strålkastaren på goda initiativ som finns för ett ökat ansvarstagande och en hållbar utveckling i spelbranschen. Målet är att lyfta fram och hylla initiativ som uppvisar mod och nytänkande.”

Svenska Spel – vinnare i kategorin Hållbarhet

Svenska Spel är fortsatt i särklass den största speloperatören i Sverige, både vad gäller omsättning och antal kunder. Trots detta sitter man alltså inte stilla i båten utan i konkurrens med bland andra Coolbet, Paf och Zimpler belönas man här för sitt aktiva bidragande till en mer hållbar spelverksamhet i fråga om socialt spelansvar. Så här lyder juryns motivering:

Svenska Spel har genom proaktiva samtal kombinerat modern teknik med mänsklig kontakt. Genom att ringa till kunder där man identifierat ett förhöjt riskbeteende, har Svenska Spel med stort mod tagit spelansvaret till en ny nivå.

Mr Green – vinnare i kategorin Kundnöjdhet

Mr Green tillhör de största och mest inflytelserika speloperatörerna på den svenska spelmarknaden sedan många år. Bolaget är ofta nominerat och prisbelönat i internationella sammanhang och har arbetat upp ett mycket gott anseende i branschen. Nu belönas man för sitt innovativa arbete med att värdesätta kunden och det i konkurrens med andra tunga pjäser såsom Betsson, Svenska Spel och Coolbet. Så här lyder motiveringen:

I en digital miljö vet alla allt om kunden, men används insikterna för att hjälpa eller stjälpa? Mr Green har genom Green Gaming valt att serva sina spelare på individuell nivå och här har vinnaren gjort mätbar skillnad. Med en grön approach har även förlorare blivit vinnare.

Strandänger & Medvall – vinnare i kategorin Ledarskap

Zenita Strandänger och Monica Medvall är två gotländska entreprenörer med lång och bred erfarenhet inom ledarskap samt hållbarhets- och spelansvarsfrågor. Efter många års arbete inom Svenska Spel driver de numera egen konsultverksamhet inom just dessa områden, både med inriktning på den svenska spelmarknaden men även internationellt. De är båda mycket välkända och välrenommerade namn i branschen och belönas nu, i konkurrens med bland andra Hans Lord Skarplöth och Håkan Hallstedt, för sitt outtröttliga engagemang och kunskapslyftande vägledande. Så här motiverar juryn sitt beslut:

Ett starkt ledarskap i spelbranschen handlar bland annat om att fokusera på uppenbara utmaningar och vidta konkreta åtgärder som gör skillnad. Med ett genuint engagemang och ett stort mod har vinnaren satt ansvar före omsättning – konsumenten före lönsamheten – och på så vis visat vägen.

Närmare 50 förslag kokades ner till 3 vinnare

Utifrån ett femtiotal ansökningar gällande anmärkningsvärda initiativtaganden har juryn arbetat fram de tre vinnarna. De har initialt nominerat föreslagna initiativ utifrån om de har:

  • Visat på kreativitet och nytänkande
  • Påverkat kundernas agerande
  • Visat på en insats eller ambition utöver det vanliga
  • Går att använda för andra i branschen (förebild)
  • Skapat opinion eller påverkat attityd
  • Inspirerat andra

Juryn i år bestod av följande personer:

Thomas Nilsson – psykolog och grundare av Sustainable Interaction
Ann-Sofie Olsson – managementkonsult InterPares
Fredrik Svedjetun – chefredaktör Resumé och Dagens Media
Jeanette Fors-Andreé – krishanterare, medietränare och medierådgivare
Magnus Berglund – vd Kinglet
Maria Kausits – analytiker och partner SB Insight
Pia Grahn – vd Regi Research & Strategi