AI i spelbranschen: säkert spel & bättre slots

AI i spelbranschen: säkert spel & bättre slots

AI har blivit en stor snackis det senaste året och många företag har börjat experimentera med att implementera artificiell intelligens på olika sätt. Spelbranschen är inget undantag utan även här har vi sett hur AI på kort tid integrerats i allt från bettingalgoritmer till reklamtext.

Det kanske viktigaste användningsområdet för AI hittills är inom ansvarsfullt spelande, där den artificiella intelligensen har långt bättre förutsättningar att skapa en tryggare spelupplevelse än vad vi hittills lyckats uppnå. Men det finns flera bra användningsområden för AI som förbättrar både säkerheten och spelupplevelsen för dig såväl som casinot. Låt oss gräva lite djupare.

Redan idag används AI till ansvarsfullt spelande och skräddarsydda och förbättrade spelupplevelser

Flera svenska spelbolag använder redan AI på olika sätt. Vi har tidigare skrivit om hur LeoVegas använder AI i syfte att hjälpa sina spelare till mer ansvarsfullt spel.

Även Betsson använder sig av AI genom att skräddarsy spelupplevelsen för spelare och samtidigt övervaka och minimera risken för problematiskt spelande över Betssons globala plattformar.

Ett annat spelbolag som använder sig av AI är sportsbook-leverantören Kambi. Kambi har byggt ett revolutionerande system som prisbelönats på EGR-galan för Innovativ Sportsbetting-programvara.

Kambis AI kombinerar avancerade algoritmer och maskininlärning för en unik bettingupplevelse och effektiviserade odds. Att kunna analysera stora mängder data gör att det blir lättare att göra riskbedömningar och erbjuda bättre odds.

Hur AI kan användas av spelbolag i framtiden

Artificiell Intelligens kan erbjuda lösningar för flera utmaningar som spelbolagen har framför sig. Några exempel;

Cybersäkerhet och bedrägeribekämpning

Tidigare i år drabbades både Stake och MGM av cyberbrott som kostade dem enorma summor. Att kunna skydda spelarnas data är också av högsta prioritet, och även här kan man dra nytta av AI för att upptäcka försök till dataintrång och stoppa intrången i realtid.

Kundtjänst och chattbotar

En automatiserad kundtjänst kan spara mycket resurser för vilket företag som helst. Supporten får ofta ta emot liknande frågor från många olika personer, och med AI kan man besvara dessa snabbt för att avlasta och effektivisera kundtjänsten.

Skydd mot fusk

Med artificiell intelligens kan man snabbt upptäcka försök till fusk. Detta kan vara speciellt användbart inom specifika spelkategorier såsom poker. Något som visserligen inte är så aktuellt på den svenska marknaden, då vi alla loggar in med BankID, är att AI också kan identifiera bedrägeriförsök där en spelare skapar flera konton i försök att plocka ut och kapitalisera på bonusar.

Marknadsföring och personliga erbjudanden

Tack vare sin förmåga att kunna hantera och analysera stora mängder data på kort tid kan AI hjälpa spelbolagen med att ta fram personliga erbjudanden och tips. Det kommer göra det lättare för casinot att leverera exakt den spelupplevelse du vill ha, istället för att försöka marknadsföra en mer generisk produkt som passar så många som möjligt.

Operations och effektivisering

Med AI kan företag automatisera flera delar av sin verksamhet och interna processer. Till exempel kan AI förutse när flest spelare besöker casinot, beräkna konkurrenskraftiga odds och bonusar samt analysera och implementera strategier. Som resultat kan vi som spelare få snabbare utbetalningar och bättre service.

Spelutveckling

Något vi redan ser en aspekt av i exemplet med Kambi ovan är spelutveckling. Det finns också otaliga exempel från dator- och tvspel som är riktigt imponerande redan nu i ett relativt tidigt stadium. Möjligheterna för att utveckla riktigt bra spelautomater är oändliga. I live casinot skulle vi kanske istället kunna få se virtuella spelvärdar, vilket kan ge bättre tillgång till livespel.

Risker och riskhantering med AI

En stor och viktig aspekt inom artificiell intelligens är hur vi ska få det att fungera tryggt och säkert. EU håller på och lagstiftar och har riktat in sig på riskhantering. Enligt de föreslagna reglerna kommer en skala för potentiella risker hos AI-system att antas. Det skulle innebära enklare regleringar för risker på den lägre skalan, medan högriskområden förbjuds helt.

AI-driven personlig anpassning ser ut att kategoriseras som ett av de områden som faller in i högriskkategorin, vilket kräver ökad övervakning. Spelbranschen pekas inte ut specifikt i regleringarna men kan granskas grundligt av den planerade EU-myndigheten om man anser att branschen innebär en förhöjd risk.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *